title

VISION OG MISSION

 
|JEG PRØVER, OG JEG FORSTÅR

 

MISSION

Sagnlandet Lejres mission er at skabe og formidle viden og forundring om fortidens levevis gennem eksperimental arkæologisk forskning, levendegørelse og undervisning baseret på aktiv deltagelse.

Aktiv deltagelse er en hjørnesten i Sagnlandets virke og fremgår af vores mission. Den er inspireret af et gammelt kinesisk ordsprog:

Jeg hører, og jeg glemmer. Jeg ser, og jeg husker. Jeg prøver, og jeg forstår.

 

 

|EN FORTID I EN NUTID MED EN FREMTID

 

VISION

Sagnlandet Lejre tilstræber at vise, at historisk indsigt altid kan perspektivere nutidens
problemstillinger samt at vores valg i dag, har konsekvenser for dagen i
morgen.

Børn og unge er morgendagens kultur- og naturforvaltere. Derfor er vores vigtigste
opgave at give børn og unge indsigt i sammenhænge mellem teknologisk innovation,
samfundsmæssige forandringer og ændringer i menneske- og natursyn gennem
årtusinder. Vi har det udgangspunkt at:

HANDLING uden HOLDNING signalerer LIGEGYLDIGHED

ligesom

HOLDNING uden INDSIGT signalerer FORDOMSFULDHED

Derfor ser vi historisk indsigt som et stærkt udgangspunkt for børn og unges udformning
af fremtidens samfund og værdisæt på.

Derfor hedder Sagnlandets vision: ‘En fortid i en nutid med en fremtid.’

 

 

|MANGFOLDIGHED
|FORSTÅELSE
|ANSVAR

 

VÆRDIGRUNDLAG

Sagnlandet Lejre formidler historie for børn og voksne i en tid, der præges af
globalisering. Hver dag bliver samfundet stedse mere komplekst og multikulturelt.
For at begå sig i respektfuld dialog i et sådant samfund, anser vi indsigt i historiske
sammenhænge – ikke mindst hos børn og unge – som del af et dannelsesprojekt.
Det viser, at alle mennesker har rødder i en specifik kultur, de er rundet af. Vi
er alle historieskabte og historieskabende. Derfor har vi også et ansvar for, hvordan
fremtiden skal se ud. Derfor baserer Sagnlandet Lejre sine aktiviteter på et
værdigrundlag der tager udgangspunkt i følgende nøgleord:

Mangfoldighed – i menneskers kultur, selv- og omverdensforståelse belyst i historisk perspektiv.

Forståelse – af sammenhænge mellem kulturel baggrund og natursyn og ressourceudnyttelse.

Ansvar – for en bæredygtig forvaltning af kultur- og naturarv.